maandag 1 december 2014

Het Patroon






Het is 1 December en ik ga beginnen met de uitleg voor het maken van deze geweldige, handige, leuke, maar vooral door jouw zelf gemaakte Tas! Kies je eigen stof uit! Het liefst canvas, maar katoen kan ook heel goed. Met canvas krijg je het mooiste resultaat. En een bijpassend stofje voor de binnenkant, katoen of canvas is hiervoor het meeste geschikt.

Ik ga m'n best doen om het zo goed mogelijk uit te leggen, en mochten er problemen of vragen zijn, dan hoor ik het graag! (email; krijg98@hetnet.nl).
Voor diegene die al meer ervaring hebben maken kleding of tassen maken ,zal de uitleg misschien wat minder interessant zijn.

Benodigdheden voor het maken van de tas:

*0,6 meter van 150/140cm breed canvas of katoen (bovenstof). Uit 60 cm stof, kun je ruim alle patroondelen knippen, als je een nylon schouderband gebruikt heb je aan 50 cm genoeg.
*0,5 meter van 150/140cm breed katoen of canvas (onderstof), Als je een nylon schouderband gebruikt, heb je aan 40 cm genoeg.
*2 ritsen, één van 30 cm en één van 20 cm, mag ook langer zijn, dan maak je ze op maat.
*Vlieseline H640, 50 cm, het mag ook dunnere of andere vlieseline zijn, maar deze vlieseline vind ik het prettigste om mee te werken, met het mooiste resultaat
*Evt. (nylon)tassenband 4cm breed, 160 lang en een sierbandje 1m.
*2 schuifgespen,  4 cm breed en bijpassende kleur.
*evt. sierbandjes om nog een extra lusje of versiering te maken.
*evt vlieseline voor de schouderband 4cm breed, 1.60 lang.
*bijpassend garen.
*naaimachine, schaar, spelden,naalden,
* Een printer, om het patroon op 100% of schaal 'none' uit te printen. Als de printer op de verkeerde schaal staat, wordt de tas groter of kleiner.

Uitleg voor bij het patroon:
Link

Hier staat de link om het patroon uit te printen:
Het Patroon van De Zelfmaak Tas

Het zijn 10 kantjes die uitgeprint kunnen worden.





Alles  aan elkaar plakken en uitknippen.

Hier heb ik alles aan elkaar gelegd.



Hier op de foto zie mijn eigen getekende patroon.

En dit is het begin van je tas!





Het patroon was eigenlijk zo getekend, maar toen.......
Scannen en klaar????  Nee, dus het patroon kwam niet goed uit de scanner, het ene patroonvel was groter dan het andere.(Echt waar, als ik het zelf niet had gehad, had ik het niet geloofd, ha, ha).

Het hele vorige weekend zo'n beetje hier mee bezig geweest, zie mijn vorige post kort-berichtje-met-een-computer-probleem. Hierop reageerde Janneke, wat kun je daar dan blij mee zijn! Zij heeft er voor gezorgd dat het patroon er zo mooi uitziet zoals het nu geworden is.
Geweldig!! Bedankt nogmaals!!

Toch leuk zo'n hobby!!!



Er komen 9 posten in december over De Zelfmaak Tas.

1 december, Patroon
5 december, Stoflegging uitknippen.
8 december, De buitenkant van de tas.
12 december, De binnenkant van de tas.
15 december, Het binnenvakje maken.
19 december, De rits inzetten.
22 december, Schouderbanden maken
26 december, Tasversiering.
29 december, Afwerking, en een proost op je nieuwe tas!



Fijne week!Tot vrijdag!!

Groetjes, Hennie





5 opmerkingen:

Christine zei

Goedemorgen Hennie.
Heb jij even een sinterklaas cadeau voor ons!!!
Wat een geweldige uitleg, het zou zo uit een handwerkblad kunnen komen, zo professioneel.
Ik heb geen tijd om de tas nu te maken, maar hij zal vast op je blog blijven staan zodat ik hem er ooit vanaf kan plukken.
Heel veel plezier iedereen die hem nu al gaat maken, en Hennie, super bedankt en een fijne dag.
Knuffels Chrissie

Elfi zei

Dat ziet er goed uit, maar even bewaren, weet niet of ik de tijd er voor heb.

janneke zei

Ik doe mee!!! Het patroon heb ik al, haha.

Corina zei

Ik ga hem zeker maken maar nu ff niet.
Ga hem als onze laptop terug is dan ook ff printen en in een mapje bewaren want ik heb er hele leuke stof voor.

Corina

Trijnie zei

Goedemorgen Hennie, jammer dat ik het patroon niet kan krijgen/uitprinten.
Tis zo'n mooie tas.
Groetjes Trijnie

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails