zondag 20 maart 2011

Moulage, Cake en Gefreubel!

Afgelopen zaterdag hebben we de laatste curcus dag gehad van de Moulage. Het was wel weer super leuk en natuurlijk gezellig, samen met 8 andere dames lekker bezig zijn met stof en leuke creaties maken.
Deze keer hebben we verschillende soorten kragen gemouleerd op de paspop. Het mouleren is eigenlijk een patroon maken voor een jurk of ander kledingsstuk door de stof zo op de pop (wel in de goede maat) te vormen dat je een perfect zittend patroon krijgt.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een patroon uit de knip uittekenen, maar vaak moeten er dan aanpassingen gedaan worden, omdat niet iedereen een standaard figuur heeft.
Vroeger werd alle kleding op deze manier gemaakt. Er is mij verteld, pas toen de confectie kwam dat dit niet meer gebeurde. Toen werden er patronen gemaakt en alles in een bepaalde maat gemaakt. Productie was  vanaf toen het motto.
Deze creatie is ontworpen door een mede cucist, de foto is
nogal wazig geworden (sorry) .

Even tijd voor een lekker plakje cake! We hebben een  nieuwe oven! Geweldig, super, ik ben er erg enthousiast over zoals je kunt lezen. Ik kan (weer)
cake, broodjes, pizza, appeltaart etc. bakken! En gelukkig is onze weegschaal kapot gegaan!


Voor de modinnette curcus moet ik een aantal op schaal gemaakte proefmodelletjes maken. Dit vind erg leuk om te doen, lekker prutswerk! Alleen het tekenen.........help..... volgens mij moet ik me hier toch maar eens goed in verdiepen.


De modelletjes worden gemaakt van vliezeline, en met de hand gemaakt. Dit is een jasje met een sjaalkraag. Voor volgende week staat een reverkraag op het programma!
Een vriendin van mij en haar man waren 12,5 jaar getrouwd, en ik heb een hartjes slinger bij in de envelop gedaan. Een persoonlijk
kadootje!




Dit was het gefreubel voor deze week!

Fijne week!

Groet, Hennie


PS: De spellincontrole doet het op een of andere mystrieuze wijze niet meer, en het uploaden van de foto's duurt echt erg lang, weet iemand hier een oplossingen voor? BVD.

11 opmerkingen:

Michaja zei

Nu je je oven weer hebt moet je maar eens op mijn blog komen kijken :)
Ik vind het maar knap hoor wat jij allemaal doet.

Michaja zei

Oh ja en denk dat de problemen bij blogspot liggen. Ik heb af en toe ook van die rare dingen die opeens niet meer werken. Je zal zien over een paar dagen lukt het opeens wel weer.

Geckoboxes zei

Wat knap dat je dat kan, moulage! Moulageren?
Het kan zijn dat je computer langzamer wordt vanwege alle cookies en ander 'afval'. Hiervoor moet je de 'cache' en 'log' legen. Tja, of gewoon de harde schijf even laten scannen en defragmenteren... Ik heb het geluk dat mijn DH en DS mij daarmee kunnen helpen. Succes ermee!

Christine zei

Hey Hennie,
Wat een prachtige kragen, ik vind dit zo knap van je.
Het lijkt eenvoudig, maar je zit niet voor niks op die cursus, dus zal het wel vreselijk moeilijk zijn.
Je hebt het hartstikke knap voor elkaar gekregen.
Zeg hey!!!!!!!!!!!! Ik zit hier te kwijlen, wat ziet je cake er smakelijk uit.
Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.
Wat ben jij een lieverd om je vriendin te verrassen met die harten slinger, zal ze je heel dankbaar voor zijn.
Dag lieve Hennie, geniet van het zonnetje.
Liefs Chrissie

Kim zei

Wat knap dat moulage!! Volgens mij past het dan wel allemaal perfect! Weer een erg leuke post om te lezen! Bedankt weer voor dit kijkje in jouw leven!

Marian zei

Wat leuk, dat mouleren..echte modeontwerpers doen dat zo:)
En die kragen op schaal, ja dat weet ik ook nog van toen ik 16 was en modinette deed...ik moest ze toen gewoon van stof maken op schaal, en alles naderhand mee in de koffer naar het examen. Moet jij dat ook?
Ik heb ze een paar jaar geleden weggegooid, en heb daar toch wel spijt van :(

Jolanda zei

Hoi Hennie
Ik ben aan het opruimen zoals je weet, en nu kwam ik mijn pasbuste van de modinette opleiding tegen. Dit is een torso op schaal, welke weet ik niet meer. waar je meerdere kledingstukken op moet maken. Ik gebruik hem helemaal niet meer. Heb jij er misschien interesse in? Laat me even wat weten, ik heb er ook foto's van. die zou ik je kunnen mailen.
Groeten Jolanda

greet's foto's zei

ik moest lachen om dat van die weegschaal,heeft iedereen wel las van denk je niet.ik heb op de huishoudschool ,(1952) nog geleerd patronente tekenenen.ik was toen 12 jaar. en in de lagere klassen , ik was zo.n 8,,9 jaar kleren maken met de hand en wie de mooiste en kleinste stiksteekjes maakte won aan het eind van het jaar een rol pepermuntjes.

groetjes oma nijn

Elizabeth zei

Grappig, nooit van mouleren gehoord. Maar ik blijk het laatste 14 dagen veelvuldig gedaan te hebben (en al jaren trouwens) Zie mijn blog as. zaterdag (mag nou ook al)
Ik maak de galakleding van mijn dochters op hun lijf.
Zo ontstaat er iets wat past. Plooien en rimpelen is ook leuk.
Ik mis een paspop. moet ik nog eens aanschaffen.
Maar nu eerst eens over jouw blog.. ik ga je volgen want je maakt hele mooie dingen.
Leuk hoor..
Als je buurten wilt; www.alles-vanellis.blogspot.com

Astridbears zei

der Kragen ist sehr schön! Ich wünsche ein schönes Wochenende und viel Spaß beim Backen
liebe Grüße
Astrid

Marian zei

Ja hoor Hennie, ik bewaar werkelijk alles!!
heb mijn diploma's nog, mijn huishoudschool naailesboeken, mijn ENSAID boeken, mijn ariadnes, de 100IDEES, je kan het niet opnoemen of ik heb het nog, alleen toen we 10 jaar geleden een stuk aan het huis gingen bouwen, toen moest ik boven aan 1 kant 'achter de schotjes' oppruimen, en wat ik het minst mooi vond, dat waren die kragen en mouwen enz op schaal, dat heb ik weggedaan, maar ook de corsage's en stoffen bloemen en wat 'groter' handwerk van de latere ENSAID cursussen:)en een spijt dat ik daar nu van heb.
Heb dus nadien besloten dat ik NOOIT meer iets weg doe...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails